LES IDEES DE PARTIDA

imatge de abel

21/4/2012

El primer que faré serà penjar algunes de les idees principals que vaig presentar a la convocatòria per poder veure en quins punts el projecte segueix el plantejament inicial i en quins altres es modifiquen alhora de materialitzar-se.

Formalment el diari combina il·lustracions i tires còmiques i està dividit en deu capítols que coincideixen amb una visió personal de temes i moments importants del calendari del centre i de la vida diària dels estudiants i professorat com: l’amor a l’adolescència, els canvis físics, els teixits de relacions de la comunitat educativa, la disciplina i els càstigs, l’entrega de notes de la primera, segona i tercera avaluació, les recuperacions, records i altres.

Aquest diari íntim és una llibreta de camp que porto realitzant durant un any i mig quan aleshores em vaig adonar que necessitava establir una relació més personal, creativa i lúdica amb la meva feina com a docent i tutor de secundària. M’estava proposant l'objectiu d’inventar-me la meva pròpia manera de fer i de ser professor ja que dins de l’ambient i estructura rígida dels instituts i sobretot del sistema educatiu jo no acabava d’encaixar. Algunes tasques pròpies del treball del professor com posar deures, estudiar per les oposicions, avaluar, castigar posant còpies i reflectir-ho tot a la llibreta de notes del professor què et marca una relació amb l’alumnat codificada, burocràtica i quantitativa, sovint t’absorbeix el temps i no et deixa marge per tenir un espai íntim i personal de qualitat amb les persones.

Aquests dibuixos i textos son parcel·les extretes de la realitat (o de la imaginació) que al representar-les es consoliden i nodreixen una nova manera de mirar, un nou imaginari, i li afegeix un nou sentit a la tasca professional.

L’evolució d’aquest diari va cobrar forma i força quan a començaments del 2011, vaig portar a terme un projecte entre artístic i educatiu de participació amb la comunitat de l’Institut Baix a mar de Vilanova i la Geltrú, a partir d’una beca de la Sala d’Art Jove de la Generalita. En aquesta experiència els alumnes havíen de crear en forma de vídeos d’animació les seves històries d’institut. Aixiò em serviria per entendre millor les posicions i les subjectivitats dels adolescents en relació amb una de les parts fonaments de la seva construcció social, el seu entorn educatiu. El fet de coordinar aquest projecte va donar lloc a que jo també portés en paral·lel les meves reflexions de manera íntima, en forma de dibuixos i anotacions a agendes i llibretes, i comencés a crear un teixit de situacions inconnexes que parlaven sobre aquest entorn complex.

I així va començar aquest projecte.

Adéu! 

Primeres idees del projecte al 2011
Primeres idees del projecte al 2011
etiquetes: 
(ↄ) 2011 by communia.org (powered by Drupal)